Suomen Baptistikirkko verkossa
keskiviikkko 14. huhtikuuta 2021 09:04

Good Coffee Company – Hyvää kahvia & hyviä uutisia

Gerlichit ryhtyivät kahvilayrittäjiksi koronapandemian keskellä

Bernhard ja Eliisa Gerlich perustivat kahvilan lähetyskäskyä toteuttaakseen. ”Jumala on luvannut olla kanssamme.”

Kahvilayrittäjän työ pandemiaolosuhteissa. Kyllä, haastavaa on, Bernhard myöntää. Vaikeuksien keskellä rohkaisee kuitenkin kokemus, että Gerlichit saavat olla kristittynä avioparina Jumalan käytössä. Jeesuksen antama lähetyskäsky haastaa ja innostaa kertomaan Jumalan rakkaudesta kaikille.

– Voi olla, että me emme ymmärrä, kuinka mahtava tämä käsky on. Meidät on kutsuttu jatkamaan työtä, jonka Jeesus aloitti. Jumalan valtakunnan rakentaminen kuuluu meille kaikille. Jeesus itse rakentaa seurakuntansa, mutta hän on kutsunut meidät mukaan työhönsä, Bernhard muistuttaa.

Jumala on

Bernhard on kotoisin Itävallasta, kuten hänen isänpuoleinen sukunsakin. Bernhardin äiti sen sijaan on syntyisin Pohjois-Irlannista. Suomessa mies on asunut vuodesta 2003 lähtien.

Bernhardin yhteensä viisihenkinen lapsuuden perhe puhui keskenään sekä saksaa että englantia. Pohjois-Irlannissa vietettiin kesäloma joka toinen vuosi.

– Englannin kielen taitoni oli varmasti yksi syy siihen, että valitsin jo nuorena tavoitteekseni opiskelun ja työskentelyn ulkomailla, Bernhard pohtii.

Kielitaidon lisäksi lapsuudenkoti tarjosi myös hengellisen elämän perustan. Eräs vahva kokemus on jäänyt Bernhardin mieleen, vaikkei hän ole aivan varma, milloin se tarkalleen ottaen tapahtui. Hän uskoo olleensa tuolloin valmistautumassa ensimmäiseen ehtoolliseensa roomalaiskatolisessa kirkossa, johon Bernhardin perhe kuului – kuten suuri osa katolisena maana tunnetun Itävallan asukkaista.

– Jos muistan oikein, olin tehnyt joitain virheitä elämässäni ja pyysin Jumalalta apua. Erään kerran rukoillessani tunsin Jumalan läsnäolon huoneessani. Tuolloin tajusin Jumalan olemassaolon. Ymmärsin, että hän on Jumala, ja että minä en ole. Sillä hetkellä antauduin Jumalalle. Olen siitä lähtien uskonut, että Jumala on olemassa, mutta en tiennyt, mitä minun pitäisi tehdä, jotta tuntisin Jumalaa paremmin.

Kasteelle ja Suomeen

Saatuaan koulut päätökseen Itävallassa Bernhard lähti opiskelemaan Englantiin. Hän halusi parantaa englannin kielen taitojaan ja opiskella kauppatieteitä. Bernhard suorittikin kaupallisen kansainvälisen yliopistotutkinnon, jossa opiskeltiin ensin kaksi vuotta Lancasterissa Luoteis-Englannissa ja sen jälkeen kaksi vuotta Espanjan Madridissa. Opintojen kautta Bernhard sai hyvän espanjan kielen taidon vahvan saksan ja englannin kielitaidon lisäksi.

Madridissa Bernhardin elämässä tapahtui merkittävä muutos; hän alkoi käydä vapaakristillisessä seurakunnassa. Tutustuttuaan seurakunnan uskoviin veljiin Bernhard teki lopulta päätöksen mennä uskovien kasteelle.

– Uskovien kaste oli minulle tärkeä asia. Se oli todistus uskostani Jumalaan, jonka olin nyt uudella tavalla löytänyt. Suhteeni Häneen muuttui toisenlaiseksi kuin lapsuudessa. Lapsena en ymmärtänyt, mitä Jeesus teki meidän puolestamme. Kun tulin uskoon, tajusin, että Jeesus kuoli, jotta me saisimme olla suoraan suhteessa Jumalaan. Se oli uusi asia minulle.

Muitakin suuria muutoksia tapahtui. Bernhardilla oli Espanjassa suomalainen tyttöystävä. Pari oli päättänyt muuttaa yhdessä Suomeen asumaan ja etsimään töitä. Asiat eivät kuitenkaan edenneet suunnitelmien mukaan, vaan tyttöystävä lähtikin vuodeksi Meksikoon. Bernhard odotti Suomessa. Kun tyttöystävä palasi viimein Suomeen, he lähtivätkin eri teille.

Siunattu idea

Uusi ja yllättävä elämäntilanne oli vaikea. Siitä muodostui selkeä taitekohta Bernhardin elämässä. Hänelle tapahtui tuolloin kaksi erityisen tärkeää asiaa. Ensinnäkin Bernhard luki Rick Warrenin kirjan The Purpose Driven Life, joka on suomennettu nimellä Päämäärätietoinen elämä.

– Tajusin, että pääasia elämässäni on rakastaa Jumalaa ja rakastaa ihmisiä sekä auttaa ihmisiä tutustumaan Jumalaan, joka rakastaa heitä. Ymmärsin ensimmäistä kertaa, että meidät kaikki on kutsuttu jakamaan hyvää sanomaa. Toinen merkittävä asia oli, että Jumala kutsui minua seuraamaan häntä, vaikka en tietäisi, minne hän haluaa minua viedä.

Tuohon aikaan Bernhard työskenteli matkapuhelinkoteloita ja etenkin älylaitteille suunniteltuja laukkuja ja reppuja valmistavan Golla Oy:n myyntijohtajana. Hän oli vastuussa yrityksen viennistä ulkomaille.

– Olin kerran valmistautumassa Englantiin suuntautuvaan työmatkaan, kun tunsin Jumalan kehottavan valmistamaan esityksen Gollasta Lancasterin yliopiston opiskelijoille. Kuvailin luennolla, kuinka Gollan liikevaihtoa voisi kasvattaa voimakkaasti. Koin tuolloin saamani myynti-idean olevan Jumalasta lähtöisin.

Idea tuotti tulosta. Bernhard muistelee, kuinka he sittemmin löysivät uusia markkinoita Gollan laukuille.

– Vuonna 2003 me myimme noin 200 000 kappaletta kännykkälaukkuja, seuraavana vuonna miljoona laukkua, kolmantena vuonna puolitoista miljoonaa, neljäntenä kolme miljoonaa ja viidentenä vuonna lopulta kuusi miljoonaa laukkua, Bernhard kuvaa hengästyttävää myyntikehitystä.

Golla avasi uusia toimistoja Saksassa, Ranskassa, Amerikassa, Japanissa ja Kiinassa. Yrityksen menestys oli niin vaikuttavaa, että se sai tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon vuonna 2010.

Uusia tietoja ja taitoja

Vuosi 2010 muodostui muullakin tavoin merkittäväksi Bernhardin elämässä. Hän oli tutustunut nykyiseen vaimoonsa Eliisaan Helsingin kansainvälisessä seurakunnassa, jonka toimintaan he molemmat osallistuivat. Pari avioitui vuonna 2010, ja pian muutettiin Englantiin. Oli tullut jälleen opintojen aika.

Bernhard aloitti teologian opinnot Oxfordin yliopiston Wycliffe Hallissa.

– Minua kiinnosti opiskella erityisesti kutsumustani lähellä olevia aiheita, kuten evankeliointia, seurakuntatyötä ja uusien seurakuntien perustamista. Sain opintojen kautta valmiuksia käytännön työhön.

Bernhardin saatua teologian tutkinnon valmiiksi vuonna 2014, pariskunta palasi Helsinkiin. Nykyisin Gerlichit asuvat Helsingin Pihlajamäessä. Avioparin elämä on täydentynyt kahdella pojalla. Leo on viisivuotias ja Tobias kaksi. Viime vuosi oli perheelle koronaviruksen vuoksi haastava. Poikia ei voitu laittaa päiväkotiin, joten he olivat kotona. Tänä vuonna pojat pääsivät onneksi palaamaan päivähoitoon.

Hengellisen kotinsa Gerlichin perhe löysi Helsingin baptistiseurakunnasta. Bernhard ja Eliisa ovat olleet mukana seurakunnan pyhäkoulutyössä, joka tosin on koronan vuoksi katkolla. Bernhard kuuluu lisäksi seurakunnan vanhimmistoon, osallistuu aktiivisesti opetustyöhön ja on aloittanut pienryhmätoimintaakin.

Jumala kanssamme

Kahvin tuonnista Suomeen Bernhard kiinnostui vierailtuaan Etiopiassa yhdessä Seppo Lähdeahon ja isänsä Reinhard Gerlichin kanssa vuonna 2020. Ajatukseen tuontiyrityksestä liittyi myös halu rakentaa siltaa Suomesta Etiopiaan ja siellä tehtävään lähetystyöhön. Bernhard ja Eliisa päättivät ottaa suuren askeleen.

– Perustimme The Good Coffee Company -nimisen kahvilan Helsingin keskustaan viime vuoden syksyllä. Tavoitteemme on täyttää lähetyskäskyä kahvilatoiminnan kautta. Tähän asti se on ollut erittäin haastavaa, koska meillä ei ole tarpeeksi asiakkaita ja tuloja, mutta toivomme asioiden paranevan tulevaisuudessa.

Käytännössä lähetyskäskyn toteuttaminen kahvilan puitteissa tarkoittaa matalan kynnyksen pienryhmätoimintaa.

– Meillä toimii tällä hetkellä kahvilassa yksi rukouspiiri, kaksi raamattupiiriä suomeksi ja englanniksi sekä yksi Alfa-kurssi viikossa. Ryhmät ovat aika pieniä noin 2–3 henkilöä, koska koronan tähden suuria kokoontumisia pitää välttää. Kun rajoitukset ovat ohi, on mahdollista saada enemmän ihmisiä mukaan toimintaan, Bernhard uskoo.

Yrityksen perustaminen on aina haastava. Koronavuosi teki siitä normaaliakin haastavampaa.

– Voi olla hyvin masentavaa, kun ei ole tarpeeksi asiakkaita ja tuloja. Jumala on kuitenkin rohkaissut meitä monella tavalla. Hän on luvannut, että on meidän kanssamme, Bernhard iloitsee.

Gerlichit ovat myös saaneet paljon apua monilta ihmisiltä.

– Suurperheemme on tukenut meitä taloudellisesti. Eräs ystäväni suunnitteli logomme, toinen opetti meitä valmistamaan espressokahvia, kolmas auttoi ottamaan valokuvia, jotta voisimme myydä ja mainostaa tuotteitamme internetin kautta, ja niin edelleen.

Bernhard iloistee suuresti myös siitä, että kahvilassa toimii rukouspiiri.

– Kerran, kun rukoilimme kahvilassa, tajusin todella tarvitsevani Jeesuksen ruumiin yhteyttä, ja että Jeesuksen ruumis tarvitsee yhteyttä minuun. Yhdessä rukoileminen on antanut minulle monta kertaa uutta voimaa, uutta toivoa ja uutta uskoa.

Tarvitsemme yhteyttä

Kuka olisi uskonut vielä vuosi sitten, että koemme kaksi hyvin poikkeuksellista pääsiäistä perättäisinä vuosina. Vaikka pääsiäinen ei suomalaisessa yhteiskunnassa näyttäydy suurena juhlana, liittyy pääsiäisen aikaan suomalaiskristityille tärkeitä tapahtumia ja tilanteita. Niitä ikävöi siitäkin huolimatta, että pääsiäisen sanoma on yhtä totta kaikissa tilanteissa.

Bernhardille pääsiäinen merkitsee ennen kaikkea hyvää sanomaa Jeesuksesta, sitä että Jumala todella on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

– Pääsiäisenä Jeesus teki sen: hän antoi hänen henkensä meidän puolestamme, hän nousi ylös ja hän osoitti olevansa Jumalan Poika. Vaikka koronapandemian on varmasti ollut monille haastavaa aikaa, haluaisin rohkaista kaikkia, kuten Jumala on rohkaissut minua. Jeesus lupasi olla aina meidän kanssamme ”kaikki päivät maailman loppuun asti”, kuten lähetyskäskyssä sanotaan (Mt 28:20). Kaikki hyvä, mitä meillä on, kertoo osaltaan Jumalan rakkaudesta ja uskollisuudesta meitä kohtaan.

Bernhard kokee hyvin tärkeäksi yhteyden toisiin uskoviin. Siksi hän rohkaisee etsimään mahdollisuuksien mukaan tapoja olla keskinäisessä yhteydessä, vaikka edes pienen rukouspiirin puitteissa.

– Me tarvitsemme Jeesuksen ruumiin yhteyttä ja Jeesuksen ruumis tarvitsee meidän yhteyttämme, varsinkin tällaisena aikana.

Related Tags:

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

Muita juttuja aiheesta

Rukoillaan karenien puolesta Myanmarin vaikeutuvassa tilanteessa
Rukoillaan karenien puolesta Myanmarin vaikeutuvassa tilanteessa

Thaimaan ja Myanmarin rajalle on kehkeytymässä humanitaarinen katasrtofi. Suomessa asuva Myanmarin kareniyhteisö on [Read More]

Karenit joutuneet hyökkäysten kohteeksi Myanmarissa

Myanmarissa asuvat karenit ovat joutuneet hyökkäyksen kohteeksi. Tulitaistelun vuoksi karenien asuinalueelta on [Read More]

Rekisteröinti helpottaa koulujen työtä Sierra Leonessa
Rekisteröinti helpottaa koulujen työtä Sierra Leonessa

Sierra Leonen baptistikirkko perustaa ja ylläpitää kouluja sosiaalityönsä kautta. Sen 46 alakoulusta vain 30 on [Read More]

Ei ne työt, vaan tekemättömät työt
Ei ne työt, vaan tekemättömät työt

Työ itsessään ei ole kirous. Mikäli siitä tulee elämämme tarkoitus tai arvomme mitta, suhteemme työhön, [Read More]

Archives