Suomen Baptistikirkko verkossa
keskiviikkko 14. huhtikuuta 2021 10:12

Joulusaarna: Maria, Herran piikanen

Raamatun Maria, Jeesuksen äiti on tärkeä henkilö kristityille kaikkialla maailmassa. Tästä kertoo muun muassa se, että Marialle on annettu historian kuluessa monta erilaista nimeä, niin arvokkaampia kuin vähäarvoisempiakin. Mariaa kutsutaan muun muassa Pyhäksi Äidiksi, Neitsyt Mariaksi, Taivaan kuningattareksi, Neitsyt Maaria emoseksi, Rooman kuningattareksi, Meidän Rouvaksemme, Madonnaksi ja Herran piikaseksi.

Marian monet nimet kertovat kunnioituksesta, mutta myös siitä, millainen käsitys Mariasta eri ihmisillä on.

Ennustusten täyttymys

Profeetta Jesaja ennusti jo noin 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää tuon tulevan ihmeellisen tapahtuman: ”Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.”  ”Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille.

Luukkaan evankeliumissa kuvataan profetian täyttymyksen hetki. Jumala lähettää enkeli Gabrielin Marian luokse Nasaretiin. Nähdessään Marian enkeli sanoo: ”Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!”

Maria hämmentyy ja ihmettelee, miksi häntä näin tervehditään. Enkeli jatkaa sanoen: ”Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa. Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus. Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua.”

Maria hämmästyy. Miten enkelin ilmoittama olisi mahdollista? Hänhän on koskematon.

Enkeli vastaa: ”Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi.”

Enkeli kertoo vielä, että myös Marian jo ikääntynyt sukulaisnainen Elisabet on raskaana.

Enkelin sanat kuultuaan Maria suostuu Jumalan työn välikappaleeksi ja vastaa: “Katso minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.” Aabrahamin tavoin Maria on valmis palvelemaan Jumalaa.

Naisista siunatuin

Joitakin aikoja myöhemmin Maria tapaa Elisabetin. Kun hän tervehtii tätä, lapsi Elisabetin kohdussa kuulee Marian äänen, potkaisee ja täyttyy Pyhällä Hengellä. Elisabet innostuu ja alkaa ylistää suureen ääneen: “Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni?”

Elisabetin sanat koskettavat ja rohkaisevat Mariaa luottamaan Jumalaan. Ihmeellinen lupaus lapsesta tulisi täyttymään. Maria oli saanut erityisen tehtävän tulla Jumalan pojan äidiksi. Jo Raamatun alkulehdillä oli ennustettu, että syntiinlankeemuksen seuraukset – synti ja kuolema – tulisivat kerran väistymään, kun ”naisen siemen”, naisesta syntyvä, voittaisi sielunvihollisen vallan.

Enkeli Gabriel ymmärsi, mikä Marian asema oli kohdatessaan hänet. Gabriel tervehti Mariaa muodollisesti, niin kuin vain ylhäisiä ja jalosukuisia lähestytään: ”Ole tervehditty Maria.” Ave Maria, sinä armon saanut.

Myös Elisabet oli täynnä kunnioitusta kohdattuaan Marian: ”Sinä naisista siunatuin…kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni.”

Marian osa oli autuas, ylionnellinen ja siunattu. Kuultuaan Elisabetin sanat Maria puhkesi äitiydestään kumpuavaan ylistykseen: ”Minun sieluni ylistää Herran suuruutta, minun henkeni riemuitsee Jumalasta, Vapahtajastani, sillä hän on luonut katseensa vähäiseen palvelijaansa. Tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi, sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria tekoja.”

Syntinen vai pyhimys?

Enkeli Gabriel ilmaisi Marialle salaisuuden: ”Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi.” Marian kohdussa tapahtuneessa ihmeiden ihmeessä, inkarnaatiossa, Sana tuli lihaksi. Jeesus ei laskeutunut alas taivaasta vauvaksi Marian kohtuun, vaan sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta. Kristus sai ihmisluonnon omalta äidiltään.

Uusi Testamentti korostaa monessa kohdin Jeesuksen ihmisyyttä ja synnittömyyttä. Jeesus oli viaton, puhdas ja synnitön. Kristillinen kirkko onkin tästä johtuen alusta asti pohtinut Marian pyhyyttä ja puhtautta Jumalan pojan synnyttäjänä.

Jo 300-luvulla kirkossa vaikuttanut käsitys ihmisen syntiturmeluksesta ja perisynnistä johti moniin tulkintoihin Marian asemasta. Jos hän olisi ollut perisynnin alainen, se olisi vaikuttanut myös Jeesuksen ihmisyyteen ja asemaan. Näin syntyi oppi Marian ”tahrattomasta sikiämisestä”. Sen mukaan Maria ei olisikaan ollut tavallinen nainen ja äiti, vaan Jumalan valittu, joka syntyi ilman perisyntiä. Syntiinlankeemus oli tuonut maailmaan synnin ja kuoleman, mutta Maria oli näistä vapaa. Tahrattoman sikiämisen opin mukaan Maria olisi varjeltunut sikiämisestään, eli hedelmöittymisestään, saakka Jumalan armon tähden kaikelta perisynnin tahralta.

1500-luvun uskonpuhdistajat seurasivat Mariaa koskevissa kirjoituksissaan monessa suhteessa vanhan kirkon tulkintaa, mutta yrittivät ratkaista kysymystä myös uudella tavalla. Martti Luther uskoi Marian ikuiseen neitsyyteen ja siihen, että hän on jumalansynnyttäjä, mutta ei siihen, että Maria olisi syntynyt ilman perisyntiä. Maria oli tavallinen syntinen ihminen, jonka Jumala Pyhän Henkensä kautta pyhitti. Jean Calvin selitti asiaa korostamalla Marian tulleen raskaaksi Jumalasta. Hänen mukaansa perisynti siirtyi jälkeläisiin miehen siemenen kautta. Maria tuli raskaaksi Jumalan siemenestä, Pyhästä Hengestä, joten perisynnin siirtymää ei näin ollen tapahtunut. Anabaptistitkin korostivat Jeesuksen syntyneet Jumalasta. Marian tehtävä oli kantaa kohdussaan ja synnyttää Jeesus-lapsi.

Kuka Maria on?

Koen itse vieraaksi Marian kuvaamisen sanoilla Taivaan kuningatar, Madonna tai Neitsyt Maria. Silti Maria on minulle Raamatussa erityinen hahmo, jolla oli ainutlaatuinen tehtävä. Hän on Herrani äiti, Jumalan Pojan äiti ja Jumalan synnyttäjä. Maria oli Jumalan kutsuma ja valittu. Hänelle annettiin erityinen armo. Hän synnytti ja kasvatti Jeesuksen yhdessä miehensä Joosefin kanssa. Maria oli myös kristitty ja yksi Jerusalemin seurakunnan sisarista.

Raamattu ei suoraan kerro, saiko Maria muita biologisia lapsia kuin Jeesuksen. Ehkäpä Joosef oli ikääntynyt leskimies ja evankeliumeissa mainitut Jeesuksen veljet ja sisar hänen jälkeläisiään aiemmasta avioliitosta. Ainakin Joosef kuoli ilmeisen varhain, sillä hänestä ei ole mainintaa evankeliumeissa sen jälkeen, kun Jeesus 12-vuotiaana vierailee temppelissä. Minulle sopii kuva Mariasta, joka synnytti yhden lapsen, Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan ja Maailman Vapahtajan. Jouluna saamme juhlia Jeesuksen syntymää ja muistaa samalla naisista siunatuinta vanhan laulun sanoin.

Maria, Herran piikanen

Maria, Herran piikanen, Kyrie eleison.

Käy halki ruusupensaikon, mi vailla lehvää kukkaa on.

Jeesus ja Maria.

Maria, Herran piikanen, Kyrie eleison.

Ketä kantaa alla sydämen, pyhää Vapahtajaa ihmisten.

Jeesus ja Maria.

Maria, Herran piikanen, Kyrie eleison.

Näin metsän halki kulkeissaan saa kaikki ruusut puhkeemaan.

Jeesus ja Maria.

Itävaltalainen kansanlaulu, suom. Anna-Maija Raittila

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

Muita juttuja aiheesta

Ei ne työt, vaan tekemättömät työt
Ei ne työt, vaan tekemättömät työt

Työ itsessään ei ole kirous. Mikäli siitä tulee elämämme tarkoitus tai arvomme mitta, suhteemme työhön, [Read More]

Psalmit – ylistyksen, kuoleman ja armon lauluja
Psalmit – ylistyksen, kuoleman ja armon lauluja

Koronaepidemian aikana olen huomannut Raamatun antaman rohkaisun ja lohdutuksen olevan uudella tavalla tärkeää. Luin [Read More]

Pääsiäinen, uskomme sydän
Pääsiäinen, uskomme sydän

Paavali julisti ilosanomaa kuolleesta ja ylösnousseesta Kristuksesta siellä, missä toivon sanojen lisäksi [Read More]

Ristin ryöväri
Ristin ryöväri

Pääsiäiseen mahtuu monta tarinaa. Pelkästään ristin tapahtumiin sisältyy useita koskettavia yksityiskohtia. [Read More]

Archives